Eilenillalla olin molempien kooikereiden kanssa Lahdessa mätsärissä, vaikka en millään olisi jaksanut lähteä. Mätsäri oli Julian ensimmäinen, mutta hienosti suhtautui suureen määrään koiria. Juliakin joutui pieniin aikuisiin ja olin kehässä peräkkäisissä pareissa. Tuomarina olin nuori mies, joka jaksoi tutkia jokaisen koiran tosi tarkkaan eli oikein hyvä harjoitus. Pöydällä Julia nojaili minuun ja veti korvat taakse, mutta ei mennyt kovin huonosti. Keirasta tuomari totesi, että eipä taida olla eka kerta pöydällä. Keiran katse oli nauliutunut mun kädessä olevaan lihapullanpalaan. Molemmat saivat punaisen nauhan, mutta emme jääneet isoon kehään, kun lähes kymmenen paria oli vielä meidän jälkeenkin. Silti olimme kotona vasta yhdeksän aikaan. Jatkossa taidan ottaa pelkän Julian mukaan, niin saamme harjoitusta myös siitä, että äiti ei ole aina mukana.

Tänään oli Keiralla mielenkiintoiset ja haastavat agilityharkat. Ekalla radalla kaikki hypyt piti tehdä takaleikkauksina ja tokalla radalla takakiertoina. Koko talvenhan kaikki kouluttajat moittivat minua liioista takaleikkauksista ja olen yrittänyt päästä niistä melkein eroon. Tänään tuli taas todistettua, että takaleikkaukset kyllä sujuvat, mutta vievät vauhdit ja innon Keiralta minimiin. Takakierrot sitten ovat Keiran juttu, kunhan vaan muistaisin luottaa koiraan ja edetä jo seuraavaa estettä kohti.

Lahden KV-näyttelyn alkuperäinen tuomari on perunut kokonaan tulonsa eli jokatapauksessa tuomarimuutos olisi ollut edessä. Nyt tähän tuomariin on ehtinyt jo asennoitua eikä tule yllätyksenä viime tipassa. Toiveet menestyksestä eivät kyllä ole yhtään korkeammalla kuin viime viikollakaan, mutta mennään kuitenkin.

Anne